Ads 468x60px

,

Saturday, July 25, 2009

Sedikit Bengang

Kali ni aku nk berkongsi satu cerita yang menyebabkan aku rasa sedikit bengang. Hari khamis yang lepas ada la lecturer datang ke SK Leftenan Adnan untuk membuat penyeliaan, tak payahlah aku mention kan siapa dia kat sini sebab kita kena jaga juga maruah dan status seseorg itu eventhough kita sakit hati kt org tu.
Awalnya aku ok jer sebab lecturer datang sebab akunya RPH ok, Folio 90% complete cuma ada dokumen yang tak disahkan jer....
Nak dijadikan cerita, kami seramai 5 org duk dalam bilik mesyuarat dan lecturer tu minta nak tengok Folio dan Buku RPH. Start jer dia tengok, terus dia marah tang Curriculum Spesification CS(HSP) sebab kami fotostat semua bukan yang kami akan mengajar sahaja. Kalau nak diikutkan tak pe lah kan, asalkan ada. Tapi dia nak marah jugak. Aku cam biasa ah malas nk menjawab,(aku ni jenis org yg x suka menjawab) biar je dia membebel.....yg jawab... emmm... yaaaa.... ada.... tak....ok.... itu jer.
Bila dia tegur yang tu ok lagi, tapi bila masuk tang CS english, haaaa..... ini yang aku bengang sgt. Ada ke dia suh fotostat apa yang kita ajar je.... English ni integrated skill. so CSnya disusun ikut Skil Listening, Speaking, Reading dan Writting. Bkn nya sama ngan CS-CS yang lain. CS lain mmmg la ikut topic. kitorang punya lah explain, tp dia x nak terima jugak. Nak pakai dia punya jugak. Kita kena betul yakinkan dia yg kita perlu buat gitu. Tau-tau sajalah, nk yakinkan org cerewet dan susah nak terima pandangan dan pendapat org lain ni... bukannya senang. Yang aku panas lagi, dia ckp yang dia dh lama menjadi penyelia dan jgn anggap dia tak tahu. Pastu, "kamu ingat saya keluar terus besar n tua gini trus". mmg la tidak..... kan..., tapi adakah dia melalui semua jalan yang orang lain lalui. aku just nk luahkan yg terpendam jer.... skang ni aku masih panas lgi..... aku tau laaa pengalaman dan ilmu yang dia ada mmg banyak n i respect that. tp jgn la merasakan diri serba serbi tau dan perfect. sometime kita ni lupa yang kita ni ada kekurangan w'pun dalam bidang tugas yang kita dah bergelumang sejak sekian lama. Jangan lah pulak merasakan diri ni terhina klau orang yang muda menegur, memperbetul, memberi ilmu baru dan sebagainya kepada kita. kita perlu menerima hakikat yang setiap manusia ada kekurangan.
Dan satu lagi, klau kita dah tau kekurangan seseorang janganlah plak kita pergi bagitau satu dunia pasal tu. jagalah aib dan maruah org jugak.


Rasulullah mencela seseorang yang mempermalukan saudaranya, karena itulah Allah menyifati orang-orang yang mencemarkan kehormatan kaum muslimin dengan lisan mereka, sebagaimana firman Allah:

إَنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ ءَامَنُوا

Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, (an-Nuur:19)

Dan senantiasa ancaman keras menanti mereka:

لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَاْلأَخِرَةِ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَتَعْلَمُونَ

bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (QS. An-Nuur:19)


Dan kebalikannya, berita gembira bagi orang-orang yang menutup aib saudara-saudara mereka, dengan tutupan Allah kepada mereka di dunia dan akhirat, seperti yang tersebut dalam hadits shahih:

وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ فِى الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ

"Dan barangsiapa yang menutup aib seorang muslim, niscaya Allah menutup aibnya di dunia dan akhirat."

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

No comments:

Post a Comment